• komplexní správa nemovitostí

  • vedení účetnictví

  • ostraha

  • stavební a úklidové práce

  • pojištění

  • Úvod
  • O nás
  • Technická správa
  • Vedení účetnictví
  • Úklid objektů
  • Pojištění nemovitostí
  • Mzdy
  • Informace
  • Kontakt
  • Povinnost instalace měřičů tepla dle zákona 318/2012 Sb.

    Dle zákona 318/2012 Sb. vzniká nově povinnost instalace měřičů tepla pro všechna SVJ a BD. Měřiče tepla nebo indikátory topných nákladů musí být instalovány nejpozději do 31.12.2014.

    Dne 19. července 2012 se Parlament usnesl na znění zákona 318/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů. Pro majitele objektů a bytů jsou v tomto zákoně některá velmi důležitá ustanovení:
    Dle 318/2012 Sb., §7, odst (4), a) jsou stavebníci, vlastníci nebo společenství vlastníků povinni vybavit vnitřní tepelná zařízení budov přístroji regulujícími a registrujícími dodávku tepelné energie konečným spotřebitelům v rozsahu stanoveném prováděcím předpisem; konečný spotřebitel je povinen umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů.

    Uvedený zákon nařizuje instalaci měřičů tepla nebo indikátorů topných nákladů, dále instalaci termostatických ventilů a ostatních prvků hydraulického vyregulování otopné soustavy.

    Účinnost zákona je od 1.1.2013.

    Měřiče tepla nebo indikátory topných nákladů musí být instalovány do 2 let od účinnosti tohoto zákona, tzn. do 31.12.2014.


    Úplné znění zákona 318/2012 Sb.
       318/2012 Sb.
    
       ZÁKON
    
       ze dne 19. července 2012,
    
       kterým  se  mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění
       pozdějších předpisů
    
       Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
    
       Čl. I
    
       Zákon  č.  406/2000  Sb.,  o  hospodaření  energií,  ve znění zákona č.
       359/2003 Sb., zákona č. 694/2004 Sb., zákona č. 180/2005 Sb., zákona č.
       177/2006 Sb., zákona č. 186/2006 Sb., zákona č. 214/2006 Sb., zákona č.
       574/2006 Sb., zákona č. 393/2007 Sb., zákona č. 124/2008 Sb., zákona č.
       223/2009  Sb.,  zákona  č.  299/2011 Sb., zákona č. 53/2012 a zákona č.
       165/2012 Sb., se mění takto:
    
       1. Poznámka pod čarou č. 1 zní:
    
       "1)  Směrnice  Evropského  parlamentu  a  Rady  2002/91/ES  ze  dne 16.
       prosince 2002 o energetické náročnosti budov.
    
       Směrnice  Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES ze dne 23. dubna 2009
       o  podpoře  využívání  energie  z  obnovitelných  zdrojů  a  o  změně a
       následném zrušení směrnic 2001/77/ES a 2003/30/ES.
    
       Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009
       o  stanovení  rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených
       se spotřebou energie.
    
       Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU ze dne 19. května 2010
       o  uvádění  spotřeby  energie a jiných zdrojů na energetických štítcích
       výrobků  spojených se spotřebou energie a v normalizovaných informacích
       o výrobku.
    
       Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/31/EU ze dne 19. května 2010
       o energetické náročnosti budov.".
    
       2. V § 2 odst. 1 písmena f) až h) znějí:
    
       "f) energetickou náročností budovy vypočtené množství energie nutné pro
       pokrytí potřeby energie spojené s užíváním budovy, zejména na vytápění,
       chlazení,  větrání,  úpravu  vlhkosti  vzduchu,  přípravu  teplé vody a
       osvětlení,
    
       g)  kotlem  zařízení,  v němž se spalováním paliv získává pouze tepelná
       energie, která se předává teplonosné látce,
    
       h)  klimatizačním  systémem  zařízení  pro  úpravu  teploty,  vlhkosti,
       čistoty  a  proudění  vzduchu ve vnitřním prostředí včetně zařízení pro
       distribuci tepla, chladu a vzduchu, která jsou součástí budovy,".
    
       3.  V  §  2  odst.  1  písm.  i)  se  slova "který se člení na ústřední
       vytápění, bytové individuální vytápění a lokální vytápění," zrušují.
    
       4. V § 2 odst. 1 písmeno k) zní:
    
       "k)  jmenovitým výkonem nejvyšší tepelný výkon, vyjádřený v kW, uvedený
       výrobcem,  kterého  lze  dosáhnout  při trvalém provozu a při účinnosti
       uvedené výrobcem,".
    
       5. V § 2 odst. 1 písmena m) a n) znějí:
    
       "m)  průkazem energetické náročnosti dokument, který obsahuje stanovené
       informace o energetické náročnosti budovy nebo ucelené části budovy,
    
       n) energetickým auditem písemná zpráva obsahující informace o stávající
       nebo  předpokládané úrovni využívání energie v budovách, v energetickém
       hospodářství,  v průmyslovém postupu a energetických službách s popisem
       a  stanovením  technicky, ekologicky a ekonomicky efektivních návrhů na
       zvýšení   úspor  energie  nebo  zvýšení  energetické  účinnosti  včetně
       doporučení k realizaci,".
    
       6. V § 2 odst. 1 se za písmeno n) vkládá nové písmeno o), které zní:
    
       "o)   energetickým  posudkem  písemná  zpráva  obsahující  informace  o
       posouzení   plnění   předem  stanovených  technických,  ekologických  a
       ekonomických   parametrů  určených  zadavatelem  energetického  posudku
       včetně výsledků a vyhodnocení,".
    
       Dosavadní písmena o) až r) se označují jako písmena p) až s).
    
       7. V § 2 odst. 1 písmena p) až s) znějí:
    
       "p)   budovou   nadzemní  stavba  a  její  podzemní  části,  prostorově
       soustředěná  a  navenek  převážně uzavřená obvodovými stěnami a střešní
       konstrukcí, v níž se používá energie k úpravě vnitřního prostředí,
    
       q)  ucelenou  částí budovy podlaží, byt nebo jiná část budovy, která je
       určena k samostatnému používání nebo byla za tímto účelem upravena,
    
       r)  celkovou energeticky vztažnou plochou vnější půdorysná plocha všech
       prostorů  s  upravovaným  vnitřním  prostředím  v celé budově, vymezená
       vnějšími povrchy konstrukcí obálky budovy,
    
       s)  větší změnou dokončené budovy změna dokončené budovy na více než 25
       % celkové plochy obálky budovy.".
    
       8.  V  §  2 se na konci odstavce 1 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se
       písmena t) až w), která znějí:
    
       "t)  obálkou  budovy soubor všech teplosměnných konstrukcí na systémové
       hranici   celé  budovy  nebo  zóny,  které  jsou  vystaveny  přilehlému
       prostředí, jež tvoří venkovní vzduch, přilehlá zemina, vnitřní vzduch v
       přilehlém   nevytápěném   prostoru,  sousední  nevytápěné  budově  nebo
       sousední zóně budovy vytápěné na nižší vnitřní návrhovou teplotu,
    
       u)  technickým  systémem  budovy  zařízení určené k vytápění, chlazení,
       větrání, úpravě vlhkosti vzduchu, přípravě teplé vody, osvětlení budovy
       nebo její ucelené části nebo pro kombinaci těchto účelů,
    
       v)  nákladově  optimální  úrovní  stanovené  požadavky  na energetickou
       náročnost  budov  nebo  jejich stavebních nebo technických prvků, která
       vede  k  nejnižším  nákladům  na  investice v oblasti užití energií, na
       údržbu,   provoz   a  likvidaci  budov  nebo  jejich  prvků  v  průběhu
       odhadovaného ekonomického životního cyklu,
    
       w)  budovou  s  téměř  nulovou  spotřebou energie budova s velmi nízkou
       energetickou  náročností,  jejíž spotřeba energie je ve značném rozsahu
       pokryta z obnovitelných zdrojů.".
    
       9.  V  §  3  odst. 1 se za slova "v souladu" vkládají slova "s potřebou
       zabezpečit  základní  funkce  státu a" a za slovo "rozvoje" se vkládají
       slova "i za krizové situace".
    
       10. V § 4 odst. 1 se v první větě za slovo "Prahy" doplňují slova "nebo
       obce" a na konci odstavce se doplňuje věta "Územní energetická koncepce
       je  neopomenutelným  podkladem  pro  politiku územního rozvoje a územně
       plánovací dokumentaci.".
    
       11.  V  §  4  odst.  2 se v první větě slovo "pořizuje" nahrazuje slovy
       "jsou  povinni přijmout", slova "krajský úřad, Magistrát hlavního města
       Prahy  a  magistráty  statutárních  měst  (dále  jen  "pořizovatel")  v
       přenesené  působnosti"  se  nahrazují slovy "kraj, hlavní město Praha a
       statutární město" a věta druhá se zrušuje.
    
       12. V § 4 odstavec 3 zní:
    
       "(3)  Územní  energetickou  koncepci může, pokud se nejedná o povinnost
       podle  odstavce  2, přijmout pro svůj územní obvod nebo jeho část obec.
       Územní  energetická  koncepce  přijatá obcí musí být v souladu s územní
       energetickou koncepcí přijatou krajem.".
    
       13.  V § 4 odst. 4 se za slovo "potřeby" vkládají slova "podle odstavce
       7".
    
       14.  V  § 5 odst. 1 se slova "nástroj na podporu opatření ke" nahrazují
       slovy "program na podporu" a slovo "jejích" se zrušuje.
    
       15.  V  § 5 odst. 4 se na konci textu písmene a) doplňují slova "včetně
       rozvoje budov s téměř nulovou spotřebou energie".
    
       16.  V  §  5  odst.  4  se  na konci textu písmene j) doplňují slova "a
       energetických posudků".
    
       17. § 6, 6a a 7 včetně nadpisů a poznámek pod čarou č. 4, 4b, 5, 5a, 12
       a 13 znějí:
    
       "§ 6
    
       Účinnost užití energie zdrojů a rozvodů energie
    
       (1)  Stavebník  nebo vlastník výrobny elektřiny nebo tepelné energie^2)
       je  povinen  u  nově  zřizovaných výroben a výroben, u nichž se provádí
       změna  dokončené  stavby^4),  zajistit alespoň minimální účinnost užití
       energie  výroben  elektřiny  nebo tepelné energie stanovenou prováděcím
       právním předpisem.
    
       (2)  Stavebník  nebo  vlastník zařízení na distribuci tepelné energie a
       vnitřní  distribuci  tepelné  energie  a  chladu^2)  je  povinen u nově
       zřizovaných  zařízení  a u zařízení, u nichž se provádí změna dokončené
       stavby^4)  na  distribuci  tepelné energie a vnitřní distribuci tepelné
       energie  a  chladu,  zajistit účinnost užití rozvodů energie a vybavení
       vnějších rozvodů a vnitřních rozvodů tepelné energie a chladu v rozsahu
       stanoveném prováděcím právním předpisem.
    
       (3)  Dodavatel  kotlů  a  kamen na biomasu, solárních fotovoltaických a
       solárních  tepelných systémů, mělkých geotermálních systémů a tepelných
       čerpadel (dále jen "vybraná zařízení vyrábějící energii z obnovitelných
       zdrojů")  je  povinen  uvést  pravdivé, nezkreslené a úplné informace o
       předpokládaných   přínosech   a  ročních  provozních  nákladech  těchto
       zařízení  a  jejich  energetickou účinnost v technické dokumentaci nebo
       návodu na použití.
    
       (4)  Držitel  licence  na  výrobu  elektřiny podle energetického zákona
       vyrábějící elektřinu ve výrobně elektřiny s instalovaným výkonem vyšším
       než  5  MWe  s  využitím hnědého uhlí (dále jen "výrobce elektřiny") je
       povinen
    
       a)  zajistit pravidelnou kontrolu účinnosti užití energie provozovaných
       výroben  elektřiny (dále jen "kontrola účinnosti"), jejímž výsledkem je
       pravidelná  písemná  zpráva  o  kontrole  účinnosti  podle  prováděcího
       právního předpisu obsahující také množství elektřiny vyrobené v období,
       za které byla kontrola účinnosti provedena,
    
       b)  zpracovávat  zprávy  o  kontrole účinnosti objektivně, pravidelně a
       úplně,
    
       c)  předkládat  zprávy  o  kontrole účinnosti ministerstvu do 30 dnů od
       provedení kontroly účinnosti a na vyžádání Státní energetické inspekci.
    
       (5)  Výrobce  elektřiny,  který vyrábí elektřinu bez dodávky užitečného
       tepla  s  účinností  užití  energie  nižší,  než  je  hodnota stanovená
       prováděcím právním předpisem, je povinen uhradit operátorovi trhu do 90
       dnů  od  provedení  kontroly  účinnosti  platbu  za nesplnění minimální
       účinnosti  užití  energie  při  spalování  hnědého  uhlí.  Ministerstvo
       zveřejňuje  způsobem  umožňujícím  dálkový  přístup  údaje  ze  zpráv o
       kontrole  účinnosti. Operátor trhu eviduje příjmy z platby na zvláštním
       účtu  a  používá  je na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny z
       vysokoúčinné  kombinované  výroby  elektřiny a tepla vyrobené z hnědého
       uhlí podle jiného právního předpisu^4b).
    
       (6)  Způsob  stanovení  účinnosti  užití  energie provozovaných výroben
       elektřiny,  hodnoty  minimální účinnosti užití energie výroby elektřiny
       bez  dodávky užitečného tepla, četnost kontroly účinnosti, vzor a obsah
       zprávy  o  kontrole  účinnosti  a  způsob  stanovení množství elektřiny
       vyrobené v období, za které byla kontrola účinnosti provedena, a rozsah
       zveřejňovaných  údajů  ze  zpráv  o  kontrole  účinnosti včetně údajů o
       platbách operátorovi trhu stanoví prováděcí právní předpis.
    
       (7) Výši platby podle odstavce 5 stanoví vláda nařízením.
    
       § 6a
    
       Kontrola provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a klimatizačních
       systémů
    
       (1) U provozovaných kotlů se jmenovitým výkonem nad 20 kW a příslušných
       rozvodů  tepelné energie je jejich vlastník nebo společenství vlastníků
       jednotek^5) povinen
    
       a)  zajistit  pravidelnou  kontrolu  těchto kotlů a příslušných rozvodů
       tepelné   energie,  jejímž  výsledkem  je  písemná  zpráva  o  kontrole
       provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie,
    
       b)  předložit  na  vyžádání  zprávy  o  kontrole  provozovaných kotlů a
       příslušných   rozvodů   tepelné   energie   ministerstvu   nebo  Státní
       energetické inspekci,
    
       c)  oznámit  ministerstvu  provedení  kontroly  osobou podle odstavce 3
       písm.  d) a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání
       této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Unie.
    
       (2)  U  provozovaných  klimatizačních  systémů  se jmenovitým chladicím
       výkonem  vyšším  než 12 kW je jeho vlastník nebo společenství vlastníků
       jednotek povinen
    
       a)  zajistit pravidelnou kontrolu tohoto klimatizačního systému, jejímž
       výsledkem je písemná zpráva o kontrole klimatizačního systému,
    
       b)  předložit  na  vyžádání  zprávy  o  kontrole klimatizačního systému
       ministerstvu nebo Státní energetické inspekci,
    
       c)  oznámit  ministerstvu  provedení  kontroly  osobou podle odstavce 3
       písm.  d) a předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro vykonávání
       této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu Unie.
    
       (3)   Při   kontrole   provozovaných   kotlů,   tepelných   rozvodů   a
       klimatizačních systémů musejí být splněny tyto podmínky
    
       a)  kontrolu provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie,
       které  nejsou  předmětem licence na výrobu tepelné energie a licence na
       rozvod  tepelné  energie  podle  zvláštního  právního  předpisu^2) může
       provádět  pouze  příslušný  energetický  specialista podle § 10 odst. 1
       písm. c) nebo osoba podle písmene d),
    
       b)  kontrolu provozovaných kotlů a příslušných rozvodů tepelné energie,
       které  jsou  předmětem  licence  na výrobu tepelné energie a licence na
       rozvod  tepelné  energie podle zvláštního právního předpisu^2), provádí
       držitel této licence na výrobu tepla a držitel licence na rozvod tepla,
    
       c)  kontrolu  klimatizačních  systémů  může  provádět  pouze  příslušný
       energetický  specialista  podle  § 10 odst. 1 písm. d) nebo osoba podle
       písmene d),
    
       d)  kontroly  provozovaných  kotlů a rozvodů tepelné energie a kontroly
       klimatizačních  systémů včetně zpracování příslušné zprávy může provést
       a  zpracovat  také  osoba usazena v jiném členském státě Unie, pokud je
       oprávněna  k  výkonu  uvedené  činnosti  podle právních předpisů jiného
       členského   státu   Unie;   ministerstvo  je  uznávacím  orgánem  podle
       zvláštního právního předpisu^5a),
    
       e)  zprávy  o  kontrolách  provozovaných  kotlů  a  příslušných rozvodů
       tepelné  energie  podle  odstavce  1  a  klimatizačních  systémů  podle
       odstavce  2  musejí  být  zpracovány  objektivně, nestranně, pravdivě a
       úplně.
    
       (4)  Povinnost  podle  odstavců  1 a 2 se nevztahuje na kotle a vnitřní
       rozvody  tepelné  energie  a  klimatizační systémy umístěné v rodinných
       domech, bytech a stavbách pro rodinnou rekreaci s výjimkou případů, kdy
       jsou  provozovány  výhradně  pro  podnikatelskou  činnost.  Na  kotle a
       vnitřní  rozvody  tepelné  energie  a  klimatizační  systémy umístěné v
       rodinných  domech, bytech a stavbách pro rodinnou rekreaci se poskytuje
       poradenství podle § 5 odst. 4 písm. g).
    
       (5)  Rozsah, četnost a způsob provádění kontroly, vzor a obsah zprávy o
       kontrolách  provozovaných  kotlů a rozvodů tepelné energie a kontrolách
       klimatizačních systémů stanoví prováděcí právní předpis.
    
       § 7
    
       Snižování energetické náročnosti budov
    
       (1) V případě výstavby nové budovy je stavebník povinen plnit požadavky
       na  energetickou náročnost budovy podle prováděcího právního předpisu a
       při podání žádosti o stavební povolení nebo ohlášení stavby doložit
    
       a)  kladným  závazným  stanoviskem  dotčeného orgánu podle § 13 splnění
       požadavků  na  energetickou  náročnost  budovy  na  nákladově optimální
       úrovni od 1. ledna 2013,
    
       b)  kladným  závazným  stanoviskem  dotčeného orgánu podle § 13 splnění
       požadavků  na  energetickou  náročnost budovy s téměř nulovou spotřebou
       energie,  a  to  v  případě budovy, jejímž vlastníkem a uživatelem bude
       orgán  veřejné moci nebo subjekt zřízený orgánem veřejné moci (dále jen
       "orgán veřejné moci") a jejíž celková energeticky vztažná plocha bude
    
       1. větší než 1 500 m2, a to od 1. ledna 2016,
    
       2. větší než 350 m2, a to od 1. ledna 2017,
    
       3. menší než 350 m2, a to od 1. ledna 2018,
    
       c)  kladným  závazným  stanoviskem  dotčeného orgánu podle § 13 splnění
       požadavků  na  energetickou  náročnost budovy s téměř nulovou spotřebou
       energie,  a to v případě budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou
       větší  než  1  500  m2  od  1.  ledna 2018, v případě budovy s celkovou
       energeticky  vztažnou  plochou  větší  než  350 m2 od 1. ledna 2019 a v
       případě budovy s celkovou energeticky vztažnou plochou menší než 350 m2
       od 1. ledna 2020,
    
       d)   průkazem   energetické   náročnosti  budovy  posouzení  technické,
       ekonomické  a ekologické proveditelnosti alternativních systémů dodávek
       energie.
    
       (2)  V  případě  větší  změny dokončené budovy jsou stavebník, vlastník
       budovy  nebo společenství vlastníků jednotek povinni plnit požadavky na
       energetickou  náročnost  budovy  podle  prováděcího právního předpisu a
       stavebník  je  povinen  při  podání  žádosti  o  stavební povolení nebo
       ohlášení  stavby,  anebo  vlastník  budovy  nebo společenství vlastníků
       jednotek  jsou  povinni  před zahájením větší změny dokončené budovy, v
       případě,  kdy  tato  změna  nepodléhá  stavebnímu povolení či ohlášení,
       doložit průkazem energetické náročnosti budovy
    
       a)  splnění  požadavků  na  energetickou  náročnost budovy na nákladově
       optimální  úrovni  pro  budovu  nebo  pro  měněné stavební prvky obálky
       budovy a měněné technické systémy podle prováděcího právního předpisu,
    
       b)   posouzení   technické,  ekonomické  a  ekologické  proveditelnosti
       alternativních  systémů  dodávek  energie  podle  prováděcího  právního
       předpisu,
    
       c)  stanovení  doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti
       budovy podle prováděcího právního předpisu.
    
       (3)  V  případě  jiné než větší změny dokončené budovy nebo větší změny
       dokončené   budovy,   při  které  se  dokládají  požadavky  na  snížení
       energetické  náročnosti  pro  měněné  stavební prvky obálky budovy nebo
       technické systémy, a která je provedena do 10 let od vyhotovení průkazu
       energetické   náročnosti   této   budovy,  jsou  vlastník  budovy  nebo
       společenství vlastníků jednotek povinni plnit požadavky na energetickou
       náročnost  budovy  podle  prováděcího  právního  předpisu  a pro stavbu
       splnit  požadavky  na  energetickou náročnost pro měněné stavební prvky
       obálky  budovy nebo měněné technické systémy podle prováděcího právního
       předpisu;  to  doloží  kopií  dokladů,  které  se  vztahují  k  měněným
       stavebním prvkům obálky budovy nebo měněným technickým systémům a které
       jsou povinni uchovávat 5 let.
    
       (4)  Stavebník,  vlastník  budovy  nebo společenství vlastníků jednotek
       jsou dále povinni
    
       a)  vybavit  vnitřní  tepelná  zařízení  budov přístroji regulujícími a
       registrujícími  dodávku  tepelné  energie konečným uživatelům v rozsahu
       stanoveném  prováděcím  právním  předpisem; konečný uživatel je povinen
       umožnit instalaci, údržbu a kontrolu těchto přístrojů,
    
       b) zajistit v případě instalace vybraných zařízení vyrábějících energii
       z  obnovitelných  zdrojů  v  budově,  aby tuto instalaci provedly pouze
       osoby  podle  §  10d; zajištění se prokazuje předložením kopie daňových
       dokladů  týkajících  se  příslušné  instalace a kopie oprávnění podle §
       10f,
    
       c)  zajistit  při užívání budov nepřekročení měrných ukazatelů spotřeby
       tepla  pro  vytápění,  chlazení  a  pro přípravu teplé vody stanovených
       prováděcím právním předpisem,
    
       d)  řídit  se  pravidly  pro  vytápění,  chlazení  a dodávku teplé vody
       stanovenými prováděcím právním předpisem,
    
       e)  u  budov  užívaných  orgány  státní  správy  s celkovou energeticky
       vztažnou  plochou  větší  než  1  500  m2 zařadit do 1. ledna 2015 tyto
       budovy   do   Systému  monitoringu  spotřeby  energie  uveřejněného  na
       internetových stránkách ministerstva.
    
       (5)  Požadavky  na  energetickou náročnost budovy podle odstavců 1 až 3
       nemusí být splněny
    
       a) u budov s celkovou energeticky vztažnou plochou menší než 50 m2,
    
       b)  u  budov,  které  jsou  kulturní  památkou,  anebo  nejsou kulturní
       památkou,  ale  nacházejí  se  v  památkové  rezervaci  nebo  památkové
       zóně^12),  pokud  by  s  ohledem na zájmy státní památkové péče splnění
       některých  požadavků  na  energetickou  náročnost  těchto budov výrazně
       změnilo  jejich  charakter  nebo  vzhled;  tuto  skutečnost  stavebník,
       vlastník  budovy  nebo  společenství vlastníků jednotek doloží závazným
       stanoviskem orgánu státní památkové péče,
    
       c) u budov navrhovaných a obvykle užívaných jako místa bohoslužeb a pro
       náboženské účely,
    
       d) u staveb pro rodinnou rekreaci^13),
    
       e)   u  průmyslových  a  výrobních  provozů,  dílenských  provozoven  a
       zemědělských budov se spotřebou energie do 700 GJ za rok,
    
       f)  při  větší změně dokončené budovy v případě, že stavebník, vlastník
       budovy   nebo  společenství  vlastníků  jednotek  prokáže  energetickým
       auditem,  že  to  není  technicky  nebo  ekonomicky vhodné s ohledem na
       životnost budovy a její provozní účely.
    
       (6)  Pravidla pro vytápění, chlazení a dodávku teplé vody se nevztahují
       na dodávky uskutečňované
    
       a) v rodinných domech a stavbách pro rodinnou rekreaci,
    
       b)  pro  nebytové  prostory za podmínky nepřekročení limitů stanovených
       prováděcím   právním   předpisem   a   neohrožení   zdraví  a  majetku;
       nepřekročení limitů se prokazuje energetickým posudkem,
    
       c)  pro  byty  ve  vlastnictví  společenství  vlastníků jednotek, pokud
       společenství   vlastníků   jednotek   vyjádří  souhlas^5)  s  odlišnými
       pravidly,   za  podmínky  nepřekročení  limitů  stanovených  prováděcím
       právním předpisem a neohrožení zdraví a majetku; nepřekročení limitů se
       prokazuje energetickým posudkem.
    
       (7)  Povinnosti podle odstavce 4 písm. a) a c) se nevztahují na rodinné
       domy a stavby pro rodinnou rekreaci.
    
       (8)   Prováděcí  právní  předpis  stanoví  nákladově  optimální  úroveň
       požadavků na energetickou náročnost budovy pro nové budovy, větší změny
       dokončených  budov,  pro  jiné  než  větší změny dokončených budov, pro
       budovy  s  téměř nulovou spotřebou energie, dále stanoví metodu výpočtu
       energetické  náročnosti  budovy, vzor posouzení technické, ekonomické a
       ekologické  proveditelnosti  alternativních  systémů  dodávek energie a
       vzor stanovení doporučených opatření pro snížení energetické náročnosti
       budovy.
    
       (9)  Rozsah  vybavení  vnitřních  tepelných  zařízení  budov  přístroji
       regulujícími   a   registrujícími   dodávku  tepelné  energie  konečným
       uživatelům,  měrné  ukazatele  tepla  pro vytápění, chlazení a přípravu
       teplé  vody  a  pravidla  pro  vytápění,  chlazení a dodávku teplé vody
       stanoví prováděcí právní předpis.
    
       4)  Zákon  č.  183/2006  Sb.,  o  územním  plánování  a  stavebním řádu
       (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
    
       4b)  Zákon  č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně
       některých zákonů.
    
       5)  Zákon  č.  72/1994  Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické
       vztahy  k  budovám  a  některé  vlastnické  vztahy  k bytům a nebytovým
       prostorům  a  doplňují  některé  zákony  (zákon o vlastnictví bytů), ve
       znění pozdějších předpisů.
    
       5a)  Zákon  č.  18/2004  Sb.,  o  uznávání  odborné  kvalifikace a jiné
       způsobilosti  státních  příslušníků  členských  států  Evropské  unie a
       některých příslušníků jiných států, a o změně některých zákonů (zákon o
       uznávání odborné kvalifikace), ve znění pozdějších předpisů.
    
       12)  Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších
       předpisů.
    
       13)  Vyhláška  č.  501/2006  Sb.,  o  obecných požadavcích na využívání
       území, ve znění pozdějších předpisů.".
    
       Dosavadní poznámky pod čarou č. 4d, 5b, 6, 6a a 6b se zrušují.
    
       18.  Za  §  7  se vkládá nový § 7a, který včetně nadpisu a poznámek pod
       čarou č. 14 a 15 zní:
    
       "§ 7a
    
       Průkaz energetické náročnosti
    
       (1)  Stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek je
       povinen
    
       a)   zajistit  zpracování  průkazu  energetické  náročnosti  (dále  jen
       "průkaz")   při   výstavbě   nových  budov  nebo  při  větších  změnách
       dokončených budov,
    
       b) zajistit zpracování průkazu u budovy užívané orgánem veřejné moci od
       1.  července 2013 s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 500
       m2  a od 1. července 2015 s celkovou energeticky vztažnou plochou větší
       než 250 m2,
    
       c)   zajistit   zpracování   průkazu   pro  užívané  bytové  domy  nebo
       administrativní budovy
    
       1.  s  celkovou  energeticky  vztažnou plochou větší než 1 500 m2 do 1.
       ledna 2015,
    
       2.  s  celkovou  energeticky  vztažnou plochou větší než 1 000 m2 do 1.
       ledna 2017,
    
       3.  s  celkovou  energeticky  vztažnou plochou menší než 1 000 m2 do 1.
       ledna 2019,
    
       d)  oznámit  ministerstvu  zpracování  průkazu  osobou podle odstavce 4
       písm.  a)  bodu  2  a  předložit ministerstvu kopii oprávnění osoby pro
       vykonávání této činnosti podle právního předpisu jiného členského státu
       Unie,
    
       e)  u  budovy užívané orgánem veřejné moci v případě, že pro ni nastala
       povinnost  zajistit zpracování průkazu podle odstavce 1 písm. a) až c),
       umístit průkaz v budově podle prováděcího právního předpisu,
    
       f)  předkládat na vyžádání průkazy ministerstvu nebo Státní energetické
       inspekci.
    
       (2) Vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek jsou povinni
    
       a) zajistit zpracování průkazu
    
       1. při prodeji budovy nebo ucelené části budovy,
    
       2. při pronájmu budovy,
    
       3. od 1. ledna 2016 při pronájmu ucelené části budovy,
    
       b) předložit průkaz nebo jeho ověřenou kopii
    
       1.  možnému  kupujícímu budovy nebo ucelené části budovy před uzavřením
       smluv týkajících se koupě budovy nebo ucelené části budovy,
    
       2.  možnému  nájemci  budovy  nebo  ucelené části budovy před uzavřením
       smluv týkajících se nájmu budovy nebo ucelené části budovy,
    
       c) předat průkaz nebo jeho ověřenou kopii
    
       1.  kupujícímu  budovy nebo ucelené části budovy nejpozději při podpisu
       kupní smlouvy,
    
       2.  nájemci  budovy  nebo  ucelené  části budovy nejpozději při podpisu
       nájemní smlouvy,
    
       d)  zajistit  uvedení  ukazatelů  energetické  náročnosti  uvedených  v
       průkazu v informačních a reklamních materiálech při
    
       1. prodeji budovy nebo ucelené části budovy,
    
       2. pronájmu budovy nebo ucelené části budovy.
    
       (3) Vlastník jednotky^5) je povinen
    
       a) předložit průkaz nebo jeho ověřenou kopii
    
       1. možnému kupujícímu jednotky před uzavřením smluv týkajících se koupě
       jednotky,
    
       2.  od  1.  ledna  2016  možnému  nájemci jednotky před uzavřením smluv
       týkajících se nájmu jednotky,
    
       b) předat průkaz nebo jeho ověřenou kopii
    
       1. kupujícímu jednotky nejpozději při podpisu kupní smlouvy,
    
       2.  od  1.  ledna  2016 nájemci jednotky nejpozději při podpisu nájemní
       smlouvy,
    
       c)  zajistit  uvedení  ukazatelů  energetické  náročnosti  uvedených  v
       průkazu v informačních a reklamních materiálech při
    
       1. prodeji jednotky,
    
       2. od 1. ledna 2016 pronájmu jednotky.
    
       (4)  Průkaz platí 10 let ode dne data jeho vyhotovení nebo do provedení
       větší změny dokončené budovy, pro kterou byl zpracován, a musí
    
       a) být zpracován pouze
    
       1.  příslušným  energetickým  specialistou podle § 10 odst. 1 písm. b),
       nebo
    
       2.  osobou  usazenou  v jiném členském státě Unie, pokud je oprávněna k
       výkonu  uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu
       Unie;  ministerstvo  je  uznávacím  orgánem  podle  zvláštního právního
       předpisu^5a),
    
       b)  být  součástí  dokumentace^14) při prokazování dodržení technických
       požadavků na stavby^15),
    
       c)  pro  případy uvedené v § 9a odst. 1 písm. a) a v § 9a odst. 2 písm.
       a) a b) obsahovat energetický posudek,
    
       d) být zpracován objektivně, pravdivě a úplně.
    
       (5) Povinnosti podle odstavců 1 až 3 se nevztahují na případy uvedené v
       § 7 odst. 5 písm. a), c), d) a e).
    
       (6)  Vzor  a obsah průkazu, způsob jeho zpracování a umístění průkazu v
       budově stanoví prováděcí právní předpis.
    
       (7)  Pokud vlastníkovi jednotky nebyl na písemné vyžádání předán průkaz
       podle  odstavce  1  nebo  2,  může  jej  nahradit  vyúčtováním  dodávek
       elektřiny,  plynu a tepelné energie pro příslušnou jednotku za uplynulé
       3  roky; v tom případě pro něj neplatí povinnost podle odstavce 3 písm.
       c).
    
       (8)  Průkaz  zpracovaný  pro  budovu je také průkazem pro ucelenou část
       této budovy včetně jednotky.
    
       14) Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb.
    
       15) Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby.".
    
       19. § 9 včetně nadpisu zní:
    
       "§ 9
    
       Energetický audit
    
       (1)  Stavebník,  společenství  vlastníků  jednotek nebo vlastník budovy
       nebo  energetického hospodářství jsou povinni zpracovat pro budovu nebo
       energetické hospodářství energetický audit v případě, že
    
       a)  budova  nebo energetické hospodářství mají celkovou průměrnou roční
       spotřebu  energie za poslední dva kalendářní roky vyšší, než je hodnota
       spotřeby energie stanovená prováděcím právním předpisem,
    
       b)   u  větší  změny  dokončené  budovy  nejsou  splněny  požadavky  na
       energetickou náročnost budovy podle § 7 odst. 5 písm. f).
    
       (2)  Energetický  audit platí do provedení větší změny dokončené budovy
       nebo energetického hospodářství, pro které byl zpracován, a musí
    
       a) být zpracován pouze
    
       1.  příslušným  energetickým  specialistou podle § 10 odst. 1 písm. a),
       nebo
    
       2.  osobou  usazenou  v jiném členském státě Unie, pokud je oprávněna k
       výkonu  uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu
       Unie;  ministerstvo  je  uznávacím  orgánem  podle  zvláštního právního
       předpisu^5a),
    
       b) být zpracován objektivně, pravdivě a úplně.
    
       (3)  Další  povinnosti stavebníka, společenství vlastníků jednotek nebo
       vlastníka  budovy  nebo energetického hospodářství v případě, že pro ně
       nastala povinnost zpracovat audit podle odstavce 1, jsou
    
       a)  předložit  na  vyžádání  energetický audit ministerstvu nebo Státní
       energetické inspekci,
    
       b)  splnit  opatření  nebo  část  opatření  vyplývající z energetického
       auditu  ve  lhůtě  stanovené v rozhodnutí Státní energetické inspekce v
       případě,  že  se  jedná  o  organizační  složky  státu,  krajů a obcí a
       příspěvkové organizace,
    
       c)  oznámit  ministerstvu  provedení  energetického auditu osobou podle
       odstavce  2  písm.  a)  bodu 2 a předložit ministerstvu kopii oprávnění
       osoby  pro  vykonávání  této  činnosti  podle  právního předpisu jiného
       členského státu Unie.
    
       (4) Povinnost zpracovat energetický audit se nevztahuje na
    
       a)  stávající energetické hospodářství v případě, že zařízení na výrobu
       elektřiny a tepelné energie, na přenos elektřiny a distribuci elektřiny
       a  na  rozvod  tepelné  energie  odpovídá  požadavkům na účinnost užití
       energie podle prováděcího právního předpisu,
    
       b) dokončené budovy, jejichž měrná spotřeba tepla při vytápění odpovídá
       požadavkům stanoveným prováděcím právním předpisem.
    
       (5)  Obsah  a  způsob  zpracování  energetického  auditu  a jeho rozsah
       stanoví prováděcí právní předpis.".
    
       20. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který včetně nadpisu zní:
    
       "§ 9a
    
       Energetický posudek
    
       (1)  Stavebník,  společenství  vlastníků  jednotek nebo vlastník budovy
       nebo energetického hospodářství zajistí energetický posudek pro
    
       a)   posouzení   technické,  ekonomické  a  ekologické  proveditelnosti
       alternativních  systémů  dodávek energie při výstavbě nových budov nebo
       při  větší  změně  dokončené  budovy  se zdrojem energie s instalovaným
       výkonem  vyšším  než  200  kW;  energetický posudek je součástí průkazu
       podle § 7a odst. 4 písm. c),
    
       b)  posouzení proveditelnosti zavedení výroby elektřiny u energetického
       hospodářství  s  celkovým  tepelným  výkonem  vyšším než 5 MW, pokud je
       předložena  dokumentace  stavby  podle zvláštního právního předpisu^4),
       ^14)  pro  budování  nového  zdroje  energie nebo pro změnu dokončených
       staveb u zdrojů energie již vybudovaných,
    
       c)  posouzení  proveditelnosti  zavedení  dodávky tepla u energetického
       hospodářství  s celkovým elektrickým výkonem vyšším než 10 MW, pokud je
       předložena  dokumentace  stavby  podle zvláštního právního předpisu^4),
       ^14)  pro  budování  nového  zdroje  energie nebo pro změnu dokončených
       staveb u zdrojů energie již vybudovaných; u energetického hospodářství,
       které  užívá  plynové  turbíny,  se  tato povinnost vztahuje na celkový
       elektrický výkon vyšší než 2 MW, u spalovacích motorů se tato povinnost
       vztahuje na celkový elektrický výkon vyšší než 0,8 MW,
    
       d)   posouzení   proveditelnosti   projektů   týkajících  se  snižování
       energetické  náročnosti  budov,  zvyšování účinnosti energie, snižování
       emisí  ze spalovacích zdrojů znečištění nebo využití obnovitelných nebo
       druhotných   zdrojů   nebo   kombinované   výroby   elektřiny  a  tepla
       financovaných  z  programů  podpory  ze státních, evropských finančních
       prostředků nebo finančních prostředků pocházejících z prodeje povolenek
       na emise skleníkových plynů,
    
       e) vyhodnocení plnění parametrů projektů realizovaných v rámci programů
       podle písmene d).
    
       (2)  Stavebník,  společenství  vlastníků  jednotek nebo vlastník budovy
       nebo  energetického  hospodářství  může na základě vlastního rozhodnutí
       zajistit energetický posudek také pro
    
       a)   posouzení   technické,  ekonomické  a  ekologické  proveditelnosti
       alternativních  systémů  dodávek energie při výstavbě nových budov nebo
       při  větší  změně  dokončené  budovy  se zdrojem energie s instalovaným
       výkonem  nižším  než  200  kW;  v  případě,  že  je energetický posudek
       zpracován, je součástí průkazu,
    
       b)  doporučená  opatření  pro snížení energetické náročnosti budovy při
       větší  změně  dokončené  budovy;  v  případě, že je energetický posudek
       zpracován, je součástí průkazu,
    
       c)  podklad  pro veřejné zakázky v oblasti zvyšování účinnosti energie,
       snižování   emisí   ze   spalovacích  zdrojů  znečištění  nebo  využití
       obnovitelných  nebo druhotných zdrojů nebo kombinované výroby elektřiny
       a tepla,
    
       d) vyhodnocení provedených opatření navržených v energetickém auditu,
    
       e)  posouzení  dosahování  limitů  při  jiných pravidlech pro vytápění,
       chlazení a dodávku teplé vody podle § 7 odst. 6 písm. b) a c).
    
       (3) Energetický posudek musí
    
       a) být zpracován pouze
    
       1.  příslušným  energetickým  specialistou podle § 10 odst. 1 písm. a),
       nebo
    
       2.  osobou  usazenou  v jiném členském státě Unie, pokud je oprávněna k
       výkonu  uvedené činnosti podle právních předpisů jiného členského státu
       Unie;  ministerstvo  je  uznávacím  orgánem  podle  zvláštního právního
       předpisu^5a),
    
       b) být zpracován objektivně, pravdivě a úplně.
    
       (4)  Další  povinnosti stavebníka, společenství vlastníků jednotek nebo
       vlastníka budovy nebo energetického hospodářství jsou
    
       a)  oznámit  ministerstvu zpracování energetického posudku osobou podle
       odstavce  3  písm.  a)  bodu 2 a předložit ministerstvu kopii oprávnění
       osoby  pro  vykonávání  této  činnosti  podle  právního předpisu jiného
       členského státu Unie,
    
       b)  na  vyžádání předložit energetický posudek ministerstvu nebo Státní
       energetické inspekci.
    
       (5)   Obsah  energetického  posudku,  způsob  zpracování  energetického
       posudku a jeho rozsah stanoví prováděcí právní předpis.".
    
       21. § 10 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 6g a 7 zní:
    
       "§ 10
    
       Energetický specialista
    
       (1)  Energetickým  specialistou  je  fyzická  osoba, která je držitelem
       oprávnění uděleného ministerstvem k
    
       a) zpracování energetického auditu a energetického posudku,
    
       b) zpracování průkazu,
    
       c)  provádění  kontroly  provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie,
       nebo
    
       d) provádění kontroly klimatizačních systémů.
    
       (2) Podmínky pro udělení oprávnění podle odstavce 1 jsou
    
       a)  složení  odborné  zkoušky, které se prokazuje protokolem o výsledku
       zkoušky podle § 10a,
    
       b) způsobilost k právním úkonům^6g),
    
       c) bezúhonnost, která se prokazuje podle odstavce 3,
    
       d) odborná způsobilost, která se prokazuje podle odstavce 4.
    
       (3)  Za  bezúhonnou  se pro účely tohoto zákona nepovažuje osoba, která
       byla   pravomocně   odsouzena   pro  trestný  čin  spáchaný  úmyslně  v
       souvislosti s předmětem činnosti energetického specialisty, pokud se na
       ni  nehledí, jako by nebyla odsouzena. Bezúhonnost se prokazuje výpisem
       z  evidence  Rejstříku  trestů.  Ministerstvo  si  za  účelem prokázání
       bezúhonnosti  žadatele  vyžádá  podle  zvláštního  právního předpisu^7)
       způsobem umožňujícím dálkový přístup výpis z evidence Rejstříku trestů.
       Fyzická  osoba,  která  není  státním  občanem České republiky, dokládá
       bezúhonnost výpisem z evidence obdobné Rejstříku trestů vydaným státem,
       jehož  je  fyzická  osoba  občanem,  jakož i doklady vydanými státy, ve
       kterých  se déle než 3 měsíce nepřetržitě zdržovala v předcházejících 3
       letech.   Nevydávají-li   tyto  státy  výpis  z  evidence  trestů  nebo
       rovnocenný   doklad,   předloží   fyzická  osoba  čestné  prohlášení  o
       bezúhonnosti  učiněné  před notářem nebo orgánem členského státu, jehož
       je  občanem,  nebo před notářem nebo orgánem členského státu posledního
       pobytu. Tyto doklady nesmí být starší 3 měsíců.
    
       (4)  Za  odbornou  způsobilost  se  pro  účely  tohoto  zákona považuje
       vysokoškolské  vzdělání  získané  studiem v bakalářských, magisterských
       nebo  doktorských  studijních  programech  v  oblasti technických věd a
       jejich oborech energetiky nebo stavebnictví a 3 roky praxe v oboru nebo
       střední  vzdělání s maturitní zkouškou v oblastech vzdělání technického
       směru  v oboru energetiky nebo stavebnictví a 6 roků praxe v oboru nebo
       vyšší odborné vzdělání v oblastech technického směru v oboru energetiky
       nebo stavebnictví a 5 let praxe v oboru.
    
       (5)  Žádost  o udělení oprávnění obsahuje kromě náležitostí stanovených
       správním řádem kopie dokladů prokazujících odbornou způsobilost.
    
       (6) Energetický specialista je povinen
    
       a)  předat  zprávu  o  kontrole  provozovaného  kotle a rozvodu tepelné
       energie a zprávu o kontrole klimatizačního systému, průkaz, energetický
       audit  a energetický posudek vlastníkovi budovy, společenství vlastníků
       jednotek nebo nájemci budovy,
    
       b)  zachovat  mlčenlivost  o  všech skutečnostech týkajících se fyzické
       nebo  právnické osoby, o kterých se dozvěděl v souvislosti s prováděním
       činností  podle  §  6a, 7a, 9 a 9a; získané skutečnosti nesmí použít ke
       svému  prospěchu  nebo  k  prospěchu  nebo  újmě  třetí osoby; zprostit
       energetického   specialistu   mlčenlivosti   může  pouze  fyzická  nebo
       právnická  osoba,  která  zadala  energetickému specialistovi provedení
       činností  podle  §  6a,  7a, 9 a 9a, ministerstvo v případě § 10b, nebo
       stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
    
       c) opatřit energetický audit, energetický posudek, průkaz nebo zprávu o
       kontrole  provozovaného  kotle  a rozvodu tepelné energie nebo zprávu o
       kontrole  klimatizačního  systému vlastnoručním podpisem, svým jménem a
       číslem  oprávnění  uděleným ministerstvem a datem zpracování; evidenční
       číslo  energetického  specialisty  nesmí být používáno na jiných než na
       výše uvedených dokumentech,
    
       d)   průběžně   vést  v  elektronické  podobě  evidenci  o  provedených
       činnostech  vztahujících  se  k  §  6a, 7a, 9 a 9a a na vyžádání předat
       údaje z této evidence v elektronické podobě ministerstvu; vzor evidence
       o provedených činnostech stanoví prováděcí právní předpis,
    
       e) předkládat na vyžádání ministerstvu nebo Státní energetické inspekci
       dokumenty  a informace vztahující se k činnostem podle § 6a, 7a, 9 a 9a
       a  zpracovaným  zprávám  o  kontrolách  provozovaných  kotlů  a rozvodů
       tepelné  energie,  k  zpracovaným  kontrolám  klimatizačních systémů, k
       zpracovaným   průkazům   a   k   zpracovaným   energetickým  auditům  a
       energetickým posudkům,
    
       f)  v  případě,  že  se  jedná  o energetického specialistu oprávněného
       zpracovávat  energetický  audit a energetický posudek, být pojištěn pro
       případ  odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout v souvislosti s
       výkonem  jeho  činnosti,  a  to  tak,  aby rozsah pojistného plnění byl
       úměrný  možným  škodám,  které  lze reálně předpokládat; pojištění musí
       trvat po celou dobu výkonu činnosti,
    
       g) neprovádět činnost podle § 6a, 7a, 9 a 9a, pokud
    
       1.  je  statutárním  orgánem  nebo členem statutárního orgánu nebo je v
       pracovním  nebo  obdobném  vztahu  nebo má majetkovou účast v právnické
       osobě  nebo  fyzické  osobě,  která  je  vlastníkem nebo provozovatelem
       kotlů,  rozvodů  tepelné  energie,  klimatizačních systémů, budovy nebo
       její  části  nebo  energetického  hospodářství,  které  jsou  předmětem
       kontroly  nebo  na  které  zpracovává  energetický  audit,  energetický
       posudek nebo průkaz, nebo
    
       2. je osobou blízkou^6g) k osobám podle bodu 1,
    
       h) absolvovat přezkušování podle § 10a,
    
       i)  na  vyžádání  ministerstva doložit v úředně ověřené kopii dokumenty
       prokazující splnění podmínek podle odstavce 2 písm. d),
    
       j) zpracovávat příslušné dokumenty v souladu s ustanovením § 6a odst. 3
       a 5, § 7a odst. 4 a 6, § 9 odst. 2 a 5 a § 9a odst. 3 a 5.
    
       (7)  Energetický  specialista  je  dále  povinen  absolvovat pravidelné
       průběžné   aktualizační  odborné  vzdělávání  podle  §  10a  (dále  jen
       "průběžné  vzdělávání");  součástí  této povinnosti je podání žádosti o
       absolvování průběžného vzdělávání ministerstvu nejpozději 3 měsíce před
       uplynutím   3   let  od  termínu  udělení  oprávnění  nebo  od  termínu
       absolvování posledního průběžného vzdělávání.
    
       (8) Žádost o průběžné vzdělávání obsahuje údaje podle § 10c odst. 1 a
    
       a)  druh  oprávnění  podle  odstavce  1,  ke  kterému  se bude průběžné
       vzdělávání vztahovat,
    
       b) kopii dokladu o posledním absolvování průběžného vzdělávání,
    
       c)  čestné  prohlášení  o  tom,  že  nedošlo  ke změně ve skutečnostech
       prokazujících  odbornou  způsobilost,  v  opačném případě kopie dokladů
       prokazujících odbornou způsobilost.
    
       (9)  Vzor  žádosti  o  udělení  oprávnění,  vzor  žádosti o absolvování
       průběžného  vzdělávání  a  náležitosti  vedení  evidence  energetického
       specialisty o prováděných činnostech stanoví prováděcí právní předpis.
    
       6g)  Zákon  č.  40/1964  Sb.,  občanský  zákoník,  ve  znění pozdějších
       předpisů.
    
       7)  Zákon  č.  269/1994  Sb.,  o  Rejstříku trestů, ve znění pozdějších
       předpisů.".
    
       22.  Za  §  10  se  vkládají  nové § 10a až 10g, které včetně nadpisů a
       poznámky pod čarou č. 16 znějí:
    
       "§ 10a
    
       Odborná  zkouška,  průběžné  vzdělávání  a  přezkušování  energetických
       specialistů
    
       (1) Odborná zkouška
    
       a)  se  skládá  z  ústní  a  písemné  části,  jejichž obsah a rozsah je
       stanoven prováděcím právním předpisem,
    
       b) se koná před zkušební komisí jmenovanou ministerstvem podle pravidel
       stanovených prováděcím právním předpisem,
    
       c)  je  zakončena  protokolem o výsledku zkoušky, který vydává zkušební
       komise.
    
       (2) Průběžné vzdělávání
       a) upevňuje, prohlubuje a aktualizuje odborné znalosti
    
       platných    právních   předpisů   upravujících   hospodaření   energií,
       energetické  náročnosti budov a energetického hospodářství, energetické
       účinnosti   výroben   energie   včetně   výroben   energie  využívající
       obnovitelné  zdroje  energie  a  druhotné zdroje energie a kombinovanou
       výrobu  elektřiny  a  tepla,  v  rozsahu  a  podle pravidel stanovených
       prováděcím právním předpisem,
    
       b)  pořádá  organizace,  popřípadě  více  organizací, která je pověřená
       ministerstvem,
    
       c)  je  ukončeno  písemným  odborným testem energetického specialisty z
       oblastí  uvedených  v  písmenu  a);  test  se  vykonává za účasti člena
       zkušební komise nebo jiné osoby jmenované ministerstvem,
    
       d)  je  zakončeno protokolem o absolvování průběžného vzdělávání, který
       organizace předává energetickému specialistovi a v kopii ministerstvu.
    
       (3)  Požadavek  průběžného vzdělávání není splněn, pokud se energetický
       specialista  neúčastní  průběžného vzdělávání, má nevyhovující výsledek
       písemného  testu  nebo  nepodá  žádost o účast v průběžném vzdělávání v
       řádném termínu.
    
       (4) Přezkušování
    
       a)  se  provádí  na  základě  výzvy  ministerstva  před zkušební komisí
       jmenovanou ministerstvem, a to
    
       1. pro nesplnění podmínek průběžného vzdělávání podle odstavce 2, nebo
    
       2. na návrh Státní energetické inspekce,
    
       b) se provádí na základě podkladů pro přezkušování, kterými jsou zprávy
       o  kontrolách  kotlů  a  rozvodů  tepelné  energie, zprávy o kontrolách
       klimatizačních  systémů, energetické audity, nebo energetické posudky a
       průkazy,  které  na základě evidence činnosti energetického specialisty
       určí ministerstvo,
    
       c)  je  zakončeno  protokolem  o  výsledku  přezkoušení,  který  vydává
       zkušební komise.
    
       (5)  Ministerstvo pověří organizaci podle odstavce 2 písm. b) na žádost
       organizace, jestliže
    
       a)  prokáže  odbornou  úroveň  pravidel  pro  průběžné vzdělávání podle
       odstavce 2 písm. a),
    
       b)  prokáže  neexistenci  finančních  nebo jiných zájmů, které by mohly
       ovlivnit výsledky její činnosti, a
    
       c) vyčíslí cenu odborného kurzu tvořenou náklady a přiměřeným ziskem,
    
       a  to  na dobu 4 let; po skončení této doby může ministerstvo na žádost
       organizace dobu jejího pověření prodloužit, a to i opakovaně.
    
       (6)  Neplní-li pověřená organizace povinnosti stanovené v tomto zákoně,
       ministerstvo  rozhodne  o  zrušení  pověření  organizace  k  průběžnému
       vzdělávání.
    
       (7)   Obsah  a  rozsah  odborné  zkoušky,  obsah  a  rozsah  průběžného
       vzdělávání  a  přezkušování,  pravidla  a  jednání  zkušební  komise  a
       organizace  pořádající  průběžné  vzdělávání  stanoví  prováděcí právní
       předpis.
    
       § 10b
    
       Vydání a zrušení oprávnění a zápis energetického specialisty do seznamu
       energetických specialistů
    
       (1)  Ministerstvo  udělí  oprávnění tomu žadateli, který splní podmínky
       pro   udělení   oprávnění,   a  zapíše  jej  do  seznamu  energetických
       specialistů.
    
       (2)  Pokud  ministerstvo  žádost  zamítne,  opakovanou žádost o udělení
       oprávnění  může uchazeč podat po uplynutí 1 roku od doručení rozhodnutí
       ministerstva o zamítnutí žádosti. V případě, že uchazeč v žádosti uvedl
       nepravdivé   informace  prokazující  jeho  odbornou  způsobilost,  může
       uchazeč znovu podat žádost po uplynutí 6 let od podání původní žádosti.
    
       (3)  Ministerstvo  oprávnění zruší a vyškrtne energetického specialistu
       ze   seznamu   energetických  specialistů  v  případě,  že  energetický
       specialista  již  nesplňuje  podmínky  pro udělení oprávnění podle § 10
       odst.  2  nebo  poruší povinnosti podle tohoto zákona. Oprávnění zaniká
       smrtí  energetického speciality nebo jeho prohlášením za mrtvého; v tom
       případě  ministerstvo  vyškrtne  energetického  specialistu  ze seznamu
       energetických specialistů.
    
       (4)  Energetický  specialista  je po doručení rozhodnutí ministerstva o
       zrušení  oprávnění povinen okamžitě ukončit činnost, pro kterou mu bylo
       zrušeno  oprávnění;  rozklad  proti  tomuto  rozhodnutí  nemá  odkladný
       účinek.
    
       § 10c
    
       Seznam energetických specialistů
    
       (1)  Do  seznamu  energetických  specialistů  vedeného ministerstvem se
       zapisují následující údaje
    
       a) číslo oprávnění,
    
       b) jméno, popřípadě jména, a příjmení,
    
       c) datum narození,
    
       d) druh oprávnění a datum zápisu, popřípadě datum vyškrtnutí,
    
       e) adresa místa trvalého pobytu,
    
       f) další kontaktní údaje (telefon, fax, elektronická adresa),
    
       g) identifikační číslo osoby, pokud bylo přiděleno,
    
       h)  obchodní  firma  nebo  jméno  a příjmení podnikatele, identifikační
       číslo osoby, adresa sídla nebo místa podnikání a kontaktní údaje, pokud
       energetický specialista není osobou samostatně výdělečně činnou,
    
       i) datum absolvování průběžného vzdělávání.
    
       (2)  Údaje  ze seznamu energetických specialistů jsou veřejně přístupné
       na internetových stránkách ministerstva.
    
       (3)   Ministerstvo   vnitra  nebo  Policie  České  republiky  poskytuje
       ministerstvu  pro  účely správního řízení o udělení a zrušení oprávnění
       energetických specialistů
    
       a) referenční údaje ze základního registru obyvatel,
    
       b) údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel,
    
       c) údaje z agendového informačního systému cizinců.
    
       (4) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. a) jsou
    
       a) jméno, popřípadě jména, příjmení,
    
       b) datum narození,
    
       c) adresa místa pobytu,
    
       d)  datum úmrtí; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
       den,  který  je  v  rozhodnutí  uveden  jako  den smrti nebo den, který
       subjekt  údajů  prohlášený  za  mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní
       moci tohoto rozhodnutí.
    
       (5) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. b) jsou
    
       a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
    
       b) datum narození,
    
       c) rodné číslo,
    
       d) státní občanství,
    
       e)  adresa  místa  trvalého  pobytu,  včetně  předchozích  adres  místa
       trvalého pobytu,
    
       f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
    
       g) datum úmrtí,
    
       h)  den,  který  byl  v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
       jako  den  smrti  nebo  den,  který subjekt údajů prohlášený za mrtvého
       nepřežil.
    
       (6) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. c) jsou
    
       a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
    
       b) datum narození,
    
       c) rodné číslo,
    
       d) státní občanství,
    
       e)  druh a adresa místa pobytu, včetně předchozích adres místa trvalého
       pobytu,
    
       f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
    
       g)  den,  který  byl  v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
       jako  den  smrti  nebo  den,  který subjekt údajů prohlášený za mrtvého
       nepřežil.
    
       (7) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru
       obyvatel,   se  využijí  z  agendového  informačního  systému  evidence
       obyvatel nebo agendového informačního systému cizinců, pouze pokud jsou
       ve tvaru předcházejícím současný stav.
    
       (8)  Z  poskytovaných  údajů  lze  v konkrétním případě použít vždy jen
       takové údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu.
    
       § 10d
    
       Osoba  oprávněná  provádět  instalaci  vybraných zařízení využívajících
       energii z obnovitelných zdrojů
    
       (1)   Osobou   oprávněnou   provádět   instalace   vybraných   zařízení
       využívajících energii z obnovitelných zdrojů (dále jen "osoba oprávněná
       provést  instalaci")  je  fyzická  osoba,  která je držitelem oprávnění
       uděleného ministerstvem.
    
       (2) Podmínky pro udělení oprávnění podle odstavce 1 jsou
    
       a)   úspěšné  absolvování  odborného  proškolení,  které  se  prokazuje
       protokolem o absolvování odborného proškolení,
    
       b) bezúhonnost, která se prokazuje podle odstavce 3,
    
       c) odborná způsobilost, která se prokazuje podle odstavce 4.
    
       (3)  Za  bezúhonnou  se pro účely tohoto zákona nepovažuje osoba, která
       byla   pravomocně   odsouzena   pro  trestný  čin  spáchaný  úmyslně  v
       souvislosti  s  předmětem  činnosti  oprávněné  osoby,  pokud  se na ni
       nehledí,  jako  by nebyla odsouzena. Bezúhonnost se prokazuje výpisem z
       evidence   Rejstříku   trestů.  Ministerstvo  si  za  účelem  prokázání
       bezúhonnosti  žadatele  vyžádá  podle  zvláštního  právního předpisu^7)
       způsobem umožňujícím dálkový přístup výpis z evidence Rejstříku trestů.
       Fyzická  osoba,  která  není  státním  občanem České republiky, dokládá
       bezúhonnost výpisem z evidence obdobné Rejstříku trestů vydaným státem,
       jehož  je  fyzická  osoba  občanem,  jakož i doklady vydanými státy, ve
       kterých  se déle než 3 měsíce nepřetržitě zdržovala v předcházejících 3
       letech.   Nevydávají-li   tyto  státy  výpis  z  evidence  trestů  nebo
       rovnocenný   doklad,   předloží   fyzická  osoba  čestné  prohlášení  o
       bezúhonnosti  učiněné  před notářem nebo orgánem členského státu, jehož
       je  občanem,  nebo před notářem nebo orgánem členského státu posledního
       pobytu. Tyto doklady nesmí být starší 3 měsíců.
    
       (4)  Za  odbornou  způsobilost  se  pro  účely  tohoto  zákona považuje
       kvalifikace podle zvláštního právního předpisu^16).
    
       (5)  Žádost  o udělení oprávnění obsahuje kromě náležitostí stanovených
       správním řádem kopie dokladů prokazujících odbornou způsobilost.
    
       (6) Osoba oprávněná provést instalaci je povinna
    
       a)  zachovat  mlčenlivost  o  všech skutečnostech týkajících se fyzické
       nebo právnické osoby, o kterých se dozvěděla v souvislosti s prováděním
       činnosti  podle  § 7 odst. 4 písm. b); získané skutečnosti nesmí použít
       ke  svému  prospěchu  nebo  k prospěchu nebo újmě třetí osoby; zprostit
       oprávněnou  osobu mlčenlivosti může pouze fyzická nebo právnická osoba,
       která zadala oprávněné osobě provedení činnosti podle § 7 odst. 4 písm.
       b) nebo, stanoví-li tak zvláštní právní předpis,
    
       b)   předat  kopii  oprávnění  stavebníkovi,  vlastníkovi  budovy  nebo
       společenství   vlastníků   jednotek   prokazující  oprávnění  vykonávat
       činnosti podle § 7 odst. 4 písm. b) ještě před zahájením činnosti,
    
       c)  předložit ministerstvu nebo Státní energetické inspekci na vyžádání
       požadované doklady k činnostem podle § 7 odst. 4 písm. b),
    
       d)  opětovně  absolvovat  průběžné  aktualizační  odborné proškolení na
       základě rozhodnutí ministerstva.
    
       (7)  Osoba  oprávněná  provést  instalaci  je  dále  povinna absolvovat
       průběžné   aktualizační  odborné  proškolení  podle  §  10e  (dále  jen
       "průběžné  proškolení");  součástí  této povinnosti je podání žádosti o
       absolvování průběžného proškolení ministerstvu nejpozději 3 měsíce před
       uplynutím   5   let  od  termínu  udělení  oprávnění  nebo  od  termínu
       absolvování posledního průběžného proškolení.
    
       (8) Žádost o průběžné proškolení obsahuje údaje podle § 10g odst. 1 a
    
       a) kopii dokladu o posledním absolvování průběžného proškolení,
    
       b)  čestné  prohlášení  o  tom,  že  nedošlo  ke změně ve skutečnostech
       prokazujících  odbornou  způsobilost,  v  opačném případě kopie dokladů
       prokazujících odbornou způsobilost.
    
       (9)  Vzor  žádosti  o  udělení  oprávnění  a vzor žádosti o absolvování
       průběžného proškolení stanoví prováděcí právní předpis.
    
       § 10e
    
       Odborné  proškolení  a  průběžné  proškolení  osob  oprávněných provést
       instalaci
    
       (1) Odborné proškolení a průběžné proškolení
    
       a) upevňuje, prohlubuje a aktualizuje teoretické a praktické znalosti a
       zkušenosti v oblasti instalace vybraných zařízení využívajících energii
       z   obnovitelných   zdrojů  v  rozsahu  a  podle  pravidel  stanovených
       prováděcím právním předpisem,
    
       b)  pořádá  organizace,  popřípadě  více  organizací, která je pověřená
       ministerstvem,
    
       c)  je  ukončeno  ze  strany  žadatele  nebo  oprávněné  osoby písemným
       odborným testem a praktickou zkouškou z oblastí uvedených v písmenu a);
       test  a  praktická  zkouška  se  vykonávají  za  účasti osoby jmenované
       ministerstvem,
    
       d)  je  zakončeno  protokolem  o  absolvování odborného proškolení nebo
       průběžného  proškolení,  který  vydává  organizace  a  který organizace
       předává žadateli nebo oprávněné osobě a v kopii ministerstvu.
    
       (2)  Požadavek  odborného  proškolení  nebo  průběžného proškolení není
       splněn,  pokud  se  žadatel  nebo  oprávněná osoba nezúčastní odborného
       proškolení   nebo   průběžného  proškolení,  má  nevyhovující  výsledek
       písemného  odborného  testu nebo praktické zkoušky nebo nepodá žádost o
       průběžné proškolení v řádném termínu.
    
       (3)  Ministerstvo pověří organizaci podle odstavce 1 písm. b) na žádost
       organizace, jestliže
    
       a)  prokáže  odbornou  úroveň  pravidel  pro  odborné  proškolení  nebo
       průběžné proškolení podle odstavce 1 písm. a),
    
       b)  prokáže  neexistenci  finančních  nebo jiných zájmů, které by mohly
       ovlivnit výsledky její činnosti, a
    
       c)   vyčíslí  cenu  odborného  proškolení  nebo  průběžného  proškolení
       tvořenou náklady a přiměřeným ziskem,
    
       a  to  na dobu 4 let; po skončení této doby může ministerstvo na žádost
       organizace dobu jejího pověření prodloužit, a to i opakovaně.
    
       (4)  Neplní-li pověřená organizace povinnosti stanovené v tomto zákoně,
       ministerstvo   rozhodne  o  zrušení  pověření  organizace  k  odbornému
       proškolení anebo průběžnému proškolení.
    
       (5)  Obsah  a  rozsah  odborného  proškolení, obsah a rozsah průběžného
       proškolení, pravidla a jednání organizace pořádající odborné a průběžné
       proškolení stanoví prováděcí právní předpis.
    
       § 10f
    
       Vydání a zrušení oprávnění a zápis osoby oprávněné provést instalaci do
       seznamu  oprávněných  osob,  které  mohou  provádět instalaci vybraných
       zařízení využívajících obnovitelné zdroje
    
       (1)  Ministerstvo  udělí  oprávnění tomu žadateli, který splní podmínky
       pro  udělení oprávnění, a zapíše jej do seznamu oprávněných osob, které
       mohou  provádět  instalaci vybraných zařízení využívajících obnovitelné
       zdroje (dále jen "seznam oprávněných osob").
    
       (2)  Pokud  ministerstvo  žádost  zamítne,  opakovanou žádost o udělení
       oprávnění  může uchazeč podat po uplynutí 1 roku od doručení rozhodnutí
       ministerstva o zamítnutí žádosti.
    
       (3)  Ministerstvo  oprávnění  zruší a vyškrtne osobu oprávněnou provést
       instalaci  ze  seznamu  oprávněných  osob v případě, že osoba oprávněná
       provést  instalaci již nesplňuje podmínky pro udělení oprávnění podle §
       10d  odst.  2  nebo  poruší  povinnosti  podle tohoto zákona. Oprávnění
       zaniká  smrtí  osoby oprávněné provést instalaci nebo jejím prohlášením
       za mrtvou, v tom případě ministerstvo vyškrtne osobu oprávněnou provést
       instalaci ze seznamu oprávněných osob.
    
       (4)  Osoba  oprávněná  provést  instalaci  je  po  doručení  rozhodnutí
       ministerstva  o zrušení oprávnění povinna okamžitě ukončit činnost, pro
       kterou  jí bylo zrušeno oprávnění; rozklad proti tomuto rozhodnutí nemá
       odkladný účinek.
    
       § 10g
    
       Seznam oprávněných osob
    
       (1)  Do  seznamu  oprávněných  osob  vedeného ministerstvem se zapisují
       následující údaje
    
       a) číslo oprávnění,
    
       b) jméno, popřípadě jména, a příjmení,
    
       c) datum narození,
    
       d) druh oprávnění a datum zápisu, popřípadě datum vyškrtnutí,
    
       e) adresa místa trvalého pobytu,
    
       f) další kontaktní údaje (telefon, fax, elektronická adresa),
    
       g) identifikační číslo osoby, pokud bylo přiděleno,
    
       h)  obchodní  firma  nebo  jméno  a příjmení podnikatele, identifikační
       číslo osoby, adresa sídla nebo místa podnikání a kontaktní údaje, pokud
       energetický specialista není osobou samostatně výdělečně činnou,
    
       i) datum absolvování průběžného proškolení.
    
       (2)  Údaje  ze  seznamu  oprávněných  osob  jsou  veřejně  přístupné na
       internetových stránkách ministerstva.
    
       (3)   Ministerstvo   vnitra  nebo  Policie  České  republiky  poskytuje
       ministerstvu  pro  účely správního řízení o udělení a zrušení oprávnění
       oprávněných osob
    
       a) referenční údaje ze základního registru obyvatel,
    
       b) údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel,
    
       c) údaje z agendového informačního systému cizinců.
    
       (4) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. a) jsou
    
       a) jméno, popřípadě jména, příjmení,
    
       b) datum narození,
    
       c) adresa místa pobytu,
    
       d)  datum úmrtí; je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého,
       den,  který  je  v  rozhodnutí  uveden  jako  den smrti nebo den, který
       subjekt  údajů  prohlášený  za  mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní
       moci tohoto rozhodnutí.
    
       (5) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. b) jsou
    
       a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
    
       b) datum narození,
    
       c) rodné číslo,
    
       d) státní občanství,
    
       e)  adresa  místa  trvalého  pobytu,  včetně  předchozích  adres  místa
       trvalého pobytu,
    
       f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
    
       g) datum úmrtí,
    
       h)  den,  který  byl  v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
       jako  den  smrti  nebo  den,  který subjekt údajů prohlášený za mrtvého
       nepřežil.
    
       (6) Poskytovanými údaji podle odstavce 3 písm. c) jsou
    
       a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
    
       b) datum narození,
    
       c) rodné číslo,
    
       d) státní občanství,
    
       e)  druh a adresa místa pobytu, včetně předchozích adres místa trvalého
       pobytu,
    
       f) zbavení nebo omezení způsobilosti k právním úkonům,
    
       g)  den,  který  byl  v rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého uveden
       jako  den  smrti  nebo  den,  který subjekt údajů prohlášený za mrtvého
       nepřežil.
    
       (7) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru
       obyvatel,   se  využijí  z  agendového  informačního  systému  evidence
       obyvatel nebo agendového informačního systému cizinců, pouze pokud jsou
       ve tvaru předcházejícím současný stav.
    
       (8)  Z  poskytovaných  údajů  lze  v konkrétním případě použít vždy jen
       takové údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu.
    
       16)  Zákon  č.  455/1991  Sb.,  o živnostenském podnikání (živnostenský
       zákon), ve znění pozdějších předpisů.".
    
       23. V § 11 odstavec 1 zní:
    
       "(1) Ministerstvo
    
       a)   zpracovává   návrhy  Státní  energetické  koncepce,  provádí  její
       aktualizaci a vyhodnocování,
    
       b)  zpracovává  Národní  akční plán energetické účinnosti, provádí jeho
       aktualizaci a vyhodnocení,
    
       c) zpracovává Národní akční plán na zvýšení počtu budov s téměř nulovou
       spotřebou energie, provádí jeho aktualizaci a vyhodnocení,
    
       d) rozhoduje o přidělování dotací z Programu,
    
       e) sleduje vývoj účinnosti užití energie a energetické náročnosti budov
       a  působí  na  snižování  její spotřeby a snížení negativních dopadů na
       životní  prostředí  při  nakládání  s  energií  a  využívání  energie z
       obnovitelných a druhotných zdrojů,
    
       f) vyhodnocuje a propaguje výsledky Programu,
    
       g) zabezpečuje činnosti spojené s poradenstvím, vzděláváním a propagací
       efektivního  využívání  energie  a využívání obnovitelných a druhotných
       zdrojů energie,
    
       h)  zajišťuje  mezinárodní  spolupráci v oblasti nakládání s energií za
       účelem  zahraniční  pomoci,  účasti  České  republiky  v  mezinárodních
       organizacích a prezentace dosažených výsledků,
    
       i)  vydává  a zrušuje oprávnění energetického specialisty a vede seznam
       energetických specialistů,
    
       j)   jmenuje   zkušební   komisi,  která  provádí  odbornou  zkoušku  a
       přezkušování  energetických  specialistů,  a stanovuje pravidla jednání
       této zkušební komise,
    
       k) pověřuje organizaci, která provádí průběžné vzdělávání energetických
       specialistů, a stanovuje pravidla jednání této organizace,
    
       l)  pověřuje  organizaci,  která  provádí odborné proškolení a průběžné
       proškolení   osob  oprávněných  provést  instalaci  vybraných  zařízení
       využívajících  obnovitelné  zdroje,  a  stanovuje pravidla jednání této
       organizace,
    
       m)  vydává  a  zrušuje  oprávnění  osoby  oprávněné  provádět instalaci
       vybraných  zařízení  využívajících  obnovitelné  zdroje  a  vede seznam
       oprávněných osob,
    
       n)  uplatňuje stanovisko k politice územního rozvoje a zásadám územního
       rozvoje,
    
       o) informuje Evropskou komisi o plnění závazků vyplývajících ze směrnic
       a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady,
    
       p)  zveřejňuje  a  aktualizuje  informace  ohledně  jednotlivých  forem
       podpory  pro  úspory  energie  a  pro  zařízení  využívající  energii z
       obnovitelných a druhotných zdrojů energie.".
    
       24. § 11a se zrušuje.
    
       25. § 12 včetně nadpisu zní:
    
       "§ 12
    
       Přestupky
    
       (1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
    
       a) vykonává bez příslušného oprávnění činnost energetického specialisty
       nebo činnost osoby oprávněné provést instalaci,
    
       b)  jako stavebník nebo vlastník výrobny elektřiny nebo tepelné energie
       nezajistí minimální účinnost užití energie podle § 6 odst. 1,
    
       c)  jako stavebník nebo vlastník zařízení na distribuci tepelné energie
       a  vnitřní distribuci tepelné energie a chladu nezajistí účinnost užití
       rozvodů energie podle § 6 odst. 2,
    
       d)  jako  vlastník  kotlů s výkonem nad 20 kW a rozvodů tepelné energie
       nesplní některou z povinností podle § 6a odst. 1,
    
       e) jako vlastník klimatizačního systému se jmenovitým chladicím výkonem
       vyšším než 12 kW nesplní některou z povinností podle § 6a odst. 2,
    
       f)   jako  stavebník  při  výstavbě  nové  budovy  nesplní  některou  z
       povinností podle § 7 odst. 1,
    
       g) jako stavebník nebo vlastník budovy nesplní
    
       1.  některou z povinností při změnách dokončených budov podle § 7 odst.
       2 nebo 3,
    
       2. některou z povinností podle § 7 odst. 4 nebo § 7a odst. 1, nebo
    
       3.  některou  z  povinností podle § 9 odst. 1 nebo 3, nebo § 9a odst. 1
       nebo 4,
    
       h)  jako vlastník budovy nesplní některou z povinností podle § 7a odst.
       2,
    
       i)  jako  vlastník  jednotky  nesplní  některou z povinností podle § 7a
       odst. 3 nebo 7,
    
       j)  jako  konečný  uživatel  neumožní  instalaci,  údržbu nebo kontrolu
       přístrojů  regulujících  dodávku  tepelné  energie  konečným uživatelům
       podle § 7 odst. 4 písm. a).
    
       (2) Za přestupek lze uložit pokutu do
    
       a) 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. i) nebo j),
    
       b)  100  000  Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1 písm. a), b), c),
       d), e), f), g) nebo h).".
    
       26. V § 12a odstavec 1 zní:
    
       "(1)  Právnická  nebo  podnikající  fyzická  osoba se dopustí správního
       deliktu tím, že
    
       a) vykonává bez příslušného oprávnění činnost energetického specialisty
       nebo osoby oprávněné provést instalaci,
    
       b)  jako  držitel  licence  na podnikání v energetických odvětvích nebo
       dodavatel  tuhých a kapalných paliv nebo zpracovatel komunálních odpadů
       neposkytne pořizovateli na jeho výzvu potřebné podklady a údaje podle §
       4 odst. 6,
    
       c)  jako stavebník nebo vlastník výrobny elektřiny nebo tepelné energie
       nezajistí minimální účinnost užití energie podle § 6 odst. 1,
    
       d)  jako stavebník nebo vlastník zařízení na distribuci tepelné energie
       a  vnitřní distribuci tepelné energie a chladu nezajistí účinnost užití
       rozvodů energie podle § 6 odst. 2,
    
       e)  jako dodavatel zařízení vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů
       v  rozporu  s  § 6 odst. 3 uvede v technické dokumentaci nebo návodu na
       použití nesprávné, zkreslené nebo neúplné informace,
    
       f)  jako  vlastník nebo společenství vlastníků jednotek vlastnící kotle
       se  jmenovitým  výkonem  nad  20  kW  a rozvody tepelné energie nesplní
       některou z povinností podle § 6a odst. 1,
    
       g)   jako  vlastník  nebo  společenství  vlastníků  jednotek  vlastnící
       klimatizační  systém  se  jmenovitým chladicím výkonem vyšším než 12 kW
       nesplní některou z povinností podle § 6a odst. 2,
    
       h)   jako  stavebník  při  výstavbě  nové  budovy  nesplní  některou  z
       povinností podle § 7 odst. 1,
    
       i) jako stavebník, vlastník budovy nebo společenství vlastníků jednotek
    
       1.  nesplní některou z povinností při změnách dokončených budov podle §
       7 odst. 2 nebo 3, nebo
    
       2. nesplní některou z povinností podle § 7 odst. 4 nebo § 7a odst. 1,
    
       j)  jako  vlastník  budovy nebo společenství vlastníků jednotek nesplní
       některou z povinností podle § 7a odst. 2,
    
       k) jako stavebník, společenství vlastníků jednotek nebo vlastník budovy
       nebo energetického hospodářství
    
       1.  nepodrobí budovu nebo energetické hospodářství energetickému auditu
       podle § 9 odst. 1,
    
       2. nesplní některou z povinností podle § 9 odst. 3,
    
       3.  nezajistí  energetický posudek pro některý z účelů podle § 9a odst.
       1, nebo
    
       4.  neoznámí  ministerstvu  provedení  energetického posudku podle § 9a
       odst. 4 písm. a),
    
       l)  jako  vlastník  jednotky  nesplní  některou z povinností podle § 7a
       odst. 3 nebo 7,
    
       m) jako energetický specialista
    
       1.  v rozporu s § 6a odst. 3 písm. e) zpracuje neobjektivní, nesprávnou
       nebo  neúplnou  zprávu  o  kontrolách  provozovaných kotlů, příslušných
       rozvodů tepelné energie nebo klimatizačních systémů,
    
       2.  v  rozporu s § 7a odst. 4 písm. d) zpracuje neobjektivně, nesprávně
       nebo neúplně průkaz,
    
       3.  v  rozporu  s § 9 odst. 2 písm. b) zpracuje neobjektivně, nesprávně
       nebo neúplně energetický audit,
    
       4.  v  rozporu s § 9a odst. 3 písm. b) zpracuje neobjektivně, nesprávně
       nebo neúplně energetický posudek,
    
       5. nesplní některou z povinností podle § 10 odst. 6,
    
       6. neabsolvuje průběžné vzdělávání podle § 10 odst. 7, nebo
    
       7. okamžitě neukončí činnost podle § 10b odst. 4,
    
       n) jako osoba oprávněná provést instalaci
    
       1. nesplní některou z povinností podle § 10d odst. 6,
    
       2. neabsolvuje průběžné proškolení podle § 10d odst. 7, nebo
    
       3. okamžitě neukončí činnost podle § 10f odst. 4,
    
       o) jako výrobce elektřiny nesplní některou z povinností podle § 6 odst.
       4 nebo 5.".
    
       27. V § 12a odst. 2 se písmena a) až f) zrušují.
    
       Dosavadní písmena g) až m) se označují jako písmena a) až g).
    
       28. V § 12a odstavec 3 zní:
    
       "(3) Za správní delikt se uloží pokuta do
    
       a)  100  000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. a), c),
       d), e), f), g), l) nebo m) bodů 5, 6 nebo 7 nebo podle odstavce 1 písm.
       n),
    
       b)  200  000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. b), h),
       i), j) nebo podle odstavce 1 písm. k) bodu 2 nebo 4,
    
       c) 5 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle odstavce 1 písm. k) bodu
       1 nebo 3, odstavce 1 písm. m) bodů 1, 2, 3 nebo 4 nebo odstavce 1 písm.
       o) nebo podle odstavce 2.".
    
       29. V § 12a se odstavce 4 až 6 zrušují.
    
       30. V § 13 odst. 1 se slova "Ministerstvo obrany," zrušují.
    
       31.  V  § 13 odst. 2 větě druhé se za slovo "vydává" vkládají slova "na
       základě žádosti stavebníka" a slova "jejichž rozsah" se nahrazují slovy
       "vzor žádosti a rozsah závazného stanoviska".
    
       32.  V  § 13 se doplňuje odstavec 5, který včetně poznámky pod čarou č.
       17 zní:
    
       "(5)  Ministerstvo  obrany  jako  dotčený orgán státní správy uplatňuje
       závazná  stanoviska  podle  tohoto  zákona v územním řízení a stavebním
       řízení u staveb důležitých pro obranu státu^17).
    
       17)  §  29  a  43  zákona  č.  222/1999 Sb., o zajišťování obrany České
       republiky.".
    
       33.  V  §  13a se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a doplňuje se
       odstavec 2, který zní:
    
       "(2)  Kontrolu  dodržování  tohoto  zákona  v  objektech důležitých pro
       obranu  státu^17) provádí Ministerstvo obrany, v objektech sloužících k
       plnění  úkolů  Ministerstva  vnitra, Policie České republiky, Policejní
       akademie České republiky, Hasičského záchranného sboru České republiky,
       Úřadu  pro zahraniční styky a informace, Bezpečnostní informační služby
       a  v  objektech  organizačních  složek státu a příspěvkových organizací
       zřízených  Ministerstvem vnitra provádí Ministerstvo vnitra a u staveb,
       u  kterých  Ministerstvo  spravedlnosti  vykonává  působnost stavebního
       úřadu, provádí Ministerstvo spravedlnosti.".
    
       34. V § 14 odst. 4 se slova "§ 6, § 6a, § 8 až 10" nahrazují slovy "§ 6
       až 10a, § 10d, § 10e".
    
       Čl. II
    
       Přechodná ustanovení
    
       1.  Osoba  oprávněná vykonávat kontrolu účinnosti kotlů, klimatizačních
       systémů,  zpracovat  průkaz  energetické náročnosti budov a energetický
       audit přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona je povinna podat žádost
       o  průběžné  vzdělávání  podle  § 10 odst. 7 zákona č. 406/2000 Sb., ve
       znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, do 1 roku ode dne
       nabytí  účinnosti  tohoto  zákona  pro oprávnění vydaná do 31. prosince
       2007, pro oprávnění vydaná do 31. prosince 2009 do 2 let ode dne nabytí
       účinnosti  tohoto zákona a pro oprávnění vydaná po 31. prosinci 2009 do
       3  let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Pokud má oprávněná osoba
       více  oprávnění  s různým termínem jejich vydání, vztahuje se povinnost
       podat  žádost  o  průběžné vzdělávání podle věty první k termínu vydání
       nejstaršího oprávnění.
    
       2. Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí
       podle dosavadních právních předpisů.
    
       3.  Povinnost  podle  §  7  odst. 4 písm. a) zákona č. 406/2000 Sb., ve
       znění  účinném  ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, vybavit vnitřní
       tepelná zařízení budov přístroji registrujícími dodávku tepelné energie
       musí být splněna do 2 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
    
       4.  Průkazy  energetické  náročnosti budov zpracované přede dnem nabytí
       účinnosti  tohoto zákona jsou platné 10 let od doby svého vypracování a
       považují  se  za průkazy podle tohoto zákona s výjimkou průkazu podle §
       7a odst. 1 písm. a).
    
       Čl. III
    
       Účinnost
    
       Tento  zákon  nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2013 s výjimkou ustanovení
       čl.  I bodu 17, pokud jde o ustanovení § 6 odst. 4 až 7, která nabývají
       účinnosti  dnem  1. ledna 2015, a ustanovení čl. I bodu 17, pokud jde o
       ustanovení  §  7 odst. 4 písm. b), které nabývá účinnosti dnem 1. ledna
       2014.
    
       Němcová v. r.